• Kezdőlap
  • Iskolánk
  • Diákok
  • Dolgozók
  • BME Nyelvvizsga
  • Kezdőlap
  • Hírek
  • Cikkek
  • Felvételizőknek
  • Érettségizőknek/Továbbtanulóknak
  • Bázisintézmény
  • e-ÜGYINTÉZÉS
  • Napló

Érettségizőknek/Továbbtanulóknak

Nyilvános anyagok a 2019. tavaszi vizsgaidőszak középszintű vizsgáira

Szerző: CBG - Dátum: 2019-03-04

Érettségi tételek, témakörök

Angol nyelvi érettségi tételek

GCSE – English as a second language: Oral exam topics

2019

 

 

 

Economy – shopping habits

                   supermarket vs. small shop

                   making a complaint about a faulty product

 

 

Leisure, culture, entertainment – dispute with a neighbour about a party

                                                     extracurricular activities

                                                     inviting a friend to the cinema

                                                     listening to music

                                                     reading habits

                                                     reading newspapers and magazines

                                                     sports

                                                     television vs. radio

                                                     theatre vs. cinema

Lifestyle – advice to a sick friend

                  describing an illness – a common cold – to a friend

                  eating habits

                  healthy vs. unhealthy food

                  healthy vs. unhealthy lifestyle

                  planning a weekend trip

                  reserving a table at a restaurant

                  traditional vs. fast food restaurant

                  weekends vs. weekdays

Man and society – family traditions

                              fashion

                              friends at / outside of school

                              organising a party for friends

                              organising a day for a foreign friend in Hungary

Our environment – asking for a pet

                               city vs. village

                               describing my hometown to a foreign friend

                               entertaining facilities in my town

                               favourite season

                               flat vs. family house

                               housing in Hungary

                               keeping a pet

                               pets vs. zoo animals

                             protecting our immediate environment

                             the four seasons

Personal characteristics, family – an average Hungarian family

                                                      housework

                                                      immediate and extended family

School – the Hungarian education system

               learning a new language

               my school

Science and technology – mobile phones

                                          mobile phone vs. computer

Travelling, tourism – airplane vs. train

                                   booking a hotel room

                                   enquiry for a lost bag

                                   flight booking

                                   giving advice to a tourist

                                   holidays

                                   holiday destinations – relaxing or sightseeing

                                   making a complaint about a hotel room

                                   obtaining a driving licence

                                   travelling by car

The world of work – future plans

                                  looking for a job

 

Biológia

Középszintű érettségi témakörök

2019

A tétel

 

Adszorpció jelenségének vizsgálata

Állatismeret

Az emberi bőr

Csontszövet vizsgálata

Hagymalevél nyúzat készítése és vizsgálata

Keményítőszemcsék mikroszkópos vizsgálata

Kétszikű levél-keresztmetszet mikroszkópos vizsgálata

Növényismeret

Nyitvatermő határozása és jellemzése

Ökológiai piramis

Penészgomba vizsgálata

Ozmózis vizsgálata vöröshagyma allevélen

Szén-dioxid kimutatása meszes vízzel

Vérkenetek vizsgálata

Zárvatermők csoportosítása

 

B tétel

 

A bomlástermékek eltávolítása a szervezetből

A globális felmelegedés és következményei

A keringési rendszert érő káros hatások

A légkör szennyeződése, ökológiai következményei

A mozgási szervrendszer egészsége

A napsugárzás káros hatásai

A szem egészségtana

A tápcsatorna kapuja – a szájüreg egészségtana

A vírusok egészségügyi jelentősége

Az ember szaporodása és egészségtana

Az emésztőszervrendszer betegségei

Az ideális étrend összeállításának szabályai

Cukorbetegség

Daganatos betegségek

Hormonális szabályozás

Immunitás

Nátha

Örökléstani alapismeretek

Szén körforgása a természetben

Szmog

ÉRETTSÉGI TÉMAKÖRÖK ÉNEK-ZENE TANTÁRGYBÓL

2019.

REPRODUKÁLÁS

I. ÉNEKLÉS

A helyes hangzóformálás, pontos szövegejtés és ritmus, intonációs biztonság, stílusnak megfelelő, kifejező előadás.

1. NÉPZENE

20 népdal előadása. Ezen belül 16 magyar népdal (eltérő stílusú és más-más tájegységről gyűjtött), két különböző nemzetiségi és két más nép népdala található. A magyar népdalokat több Versszak esetén legalább kettő versszakkal kell előadni. A nemzetiségi népdal, ill. a más népek dala eredeti nyelven is előadható.

2. MŰZENE

Az énekelt anyaghoz kötődő általános zenetörténeti ismeretek, a társművészetekkel való kapcsolatok (irodalom, képzőművészet, építészet, tánc, színház) kifejtése.

2.1. KÖZÉPKOR

Egy szillabikus gregorián dallam éneklése latin szöveggel, emlékezetből. Egy trubadúr dallam előadása szöveggel emlékezetből.

2.2. RENESZÁNSZ

Egy históriás ének szöveges megszólaltatása emlékezetből. Ungaresca dallam éneklése szolmizálva, emlékezetből. Egy népének szöveges megszólaltatása emlékezetből. Reneszánsz kórusművek dallamának éneklése kísérettel.

2.3. BAROKK

Egy korál dallam éneklése magyar szöveggel emlékezetből. Egy könnyebb ária vagy dal  szöveges éneklése kottából, tanári hangszerkísérettel. Egy népének szöveges megszólaltatása emlékezetből. Barokk hangszeres mű témájának megszólaltatása hangszeren vagy énekelve. Virágének előadása szöveggel, emlékezetből.

BÉCSI KLASSZIKA

Klasszikus dalok szöveges éneklése tanári hangszerkísérettel. Egy magyar szöveges verbunkos dallam éneklése emlékezetből. J. Haydn, W. A. Mozart vagy L. van Beethoven egy hangszeres zeneműve jellegzetes periódus terjedelmű témájának hangszeres bemutatása vagy éneklése szolmizálva.

ROMANTIKA

Három, különböző szerzőtől származó romantikus dal éneklése emlékezetből, kísérettel. Műzenei részlet hangszeres bemutatása vagy éneklése emlékezetből, szolmizálva.

2.6. SZÁZADFORDULÓ

M. Ravel egy művének, vagy műrészletének éneklése szolmizálva kottából vagy ritmusának bemutatása.

 

 

2.7. XX. SZÁZADI ÉS KORTÁRS ZENE

Egy-egy téma éneklése szolmizálva kottából Bartók Béla és Kodály Zoltán műveiből. A tanult zeneművekből válogatva zenei szemelvények éneklése kottából (szabadon választva: szöveggel vagy szolmizálva 3#-3b-ig).

II. MŰELEMZÉS

1. NÉPZENE

Az énekelt régi és új stílusú magyar népdalok elemzése a következő szempontok alapján: dallamvonal, sorszerkezet, hangkészlet, hangsor megállapítása, besorolás az alapvető stílusrétegekbe.

BEFOGADÁS

I. ZENETÖRTÉNET

A tanult anyagban leggyakrabban előforduló zenei műszavak, fogalmak, előadási jelek, hangszerek ismerete.

1. NÉPZENE

A magyar népdalok stílusrétegei: a régi és az új stílus jellemzőinek ismerete (dallamvonal, szerkezet, forma, hangnem). A tanult népdalokhoz kapcsolódó népszokások ismerete. A furulya, a duda, a tekerőlant, a citera, a cimbalom megnevezése hangzás alapján.

2. MŰZENE

A zenetörténeti korszakok általános jellemzése, a társművészeti kapcsolódások bemutatása.

2.1. KÖZÉPKOR

A gregorián zene általános jellemzése.

2.2. RENESZÁNSZ

A vokális műfajok felsorolása, a műfaji jellemzők meghatározása (mise, motetta, madrigál, históriás ének). A magyarországi reneszánsz zene általános bemutatása. A reneszánsz korszak jellemző hangszereinek felsorolása.

2.3. BAROKK

A korál, a passió, az oratórium, a kantáta, a barokk opera meghatározása. Barokk hangszeres formák (rondó, variáció), műfajok (concerto, concerto grosso, szvit, prelúdium, fúga) értelmezése. A barokk zenekar összetételének és jellemző hangszereinek felsorolása.

2.4. BÉCSI KLASSZIKA

A klasszikus periódus, a két-, illetve háromtagú formák, szonátaforma meghatározása. Jellemző műfajok (szonáta, szimfónia, vonósnégyes, klasszikus versenymű, klasszikus opera) általános bemutatása. A klasszikus szimfonikus zenekar összetételének meghatározása. A magyar verbunkos zene jellemzése, kiemelkedő mestereinek megnevezése.

 

 

2.5. ROMANTIKA

A romantikus dal, jellegzetes vonásainak ismerete. Hangszeres karakterdarab. A programzene jellemzése. A szimfonikus költemény műfaji meghatározása. Liszt Ferenc életútjának vázlatos ismertetése, főbb műveinek felsorolása. A nemzeti romantika jellemzése. Erkel Ferenc életútjának vázlatos ismertetése, főbb műveinek felsorolása.

2.6. SZÁZADFORDULÓ

A zenei impresszionizmus bemutatása (melodika, ritmika, hangkészlet, hangszerelés).

2.7. XX. SZÁZADI ÉS KORTÁRS ZENE

Bartók Béla és Kodály Zoltán életművének bemutatása (életút, főbb művek). A XX. század főbb zenei irányzatainak megnevezése. Kortárs magyar szerzők és főbb műveik felsorolása. Az amerikai zene fejlődésének, a dzsessz és hatásának leíró jellegű bemutatása.

ZENEELMÉLET

Felismerő kottaolvasás: középnehéz, periódus terjedelmű, modulálás nélküli dallam éneklése szolmizálva vagy hangnévvel (2#-2b-ig).

 

Fizika érettségi 

 
Témakörök 
 
 I. Mechanika (6) 1. Egyenes vonalú mozgások A Mikola-csőben lévő buborék mozgása – elvégzendő kísérlet 2. Periodikus mozgások Rugóra rögzített, rezgőmozgást végző test periódusidejének tömegfüggése – elvégzendő kísérlet 3. Newton törvényei Rugalmas ütközés tanulmányozása rugós ütközőkkel ellátott kiskocsik segítségével – elvégzendő kísérlet 4. Folyadékok mechanikai tulajdonságai. Cartesius-búvár Úszás, lebegés, elmerülés bemutatása Cartesius-búvár segítségével – elvégzendő kísérlet 5. Pontszerű és merev test egyensúlya, egyszerű gépek Erőmérővel kiegyensúlyozott karos mérleg segítségével forgatónyomaték-meghatározás – elvégzendő kísérlet 6. Megmararadási tételek a mechanikában. Archimédeszi-hengerpár Arkhimédész törvényének igazolása arkhimédészi hengerpárral – elvégzendő kísérlet 
 
II. Hőtan (3) 7. Hőtágulás Különböző halmazállapotú anyagok hőtágulásának vizsgálata – elvégzendő kísérlet 8. Gázok állapotváltozásai A Boyle–Mariotte-törvény szemléltetése – elvégzendő kísérlet 9. Halmazállapot-változások Nyomáscsökkenés lombikban vízgőz lecsapatásával – elvégzendő kísérlet 
 
 
III. Elektromágnesség (4) 10. Testek elektromos állapota Sztatikus elektromos töltés és a töltésmegosztás elvének tanulmányozása különböző anyagok segítségével – elvégzendő kísérlet 11. Soros és párhuzamos kapcsolás Soros és párhuzamos kapcsolás tanulmányozása áramforrás és két zseblámpaizzó segítségével – elvégzendő kísérlet 12. Mágneses mező, az áram mágneses hatása Egyenes vezető mágneses terének vizsgálata – elvégzendő kísérlet 13. Elektromágneses indukció. A váltakozó áram, transzformátorok Rézcsőbe ejtett neodímium mágnes mozgásának vizsgálata– elvégzendő kísérlet 
 
IV. Optika (2) 14. Geometriai optika, fényvisszaverődés, tükrök képalkotása, fénytörés, lencsék képalkotása Üveglencse fókusztávolságának megmérése – elvégzendő kísérlet 15. A fény mint elektromágneses hullám  A víz fehér fényt összetevőire bontó tulajdonságának vizsgálata – elvégzendő kísérlet 
 
V. Atomfizika, magfizika (3) 16. Atommodellek, az atom elektronszerkezete Lángfestés a kiadott anyagokkal – elvégzendő kísérlet 17. Az atommag összetétele, radioaktivitás Bomlási sort bemutató grafikon elemzése – grafikonelemzés 18. Radioaktivitás, sugárzások – sugárvédelem A természetes eredetű sugárforrásokat bemutató kördiagram elemzése – grafikonelemzés 
 
VI. Gravitáció, csillagászat (2) 19. A gravitációs mező – gravitációs kölcsönhatás A gravitációs gyorsulás értékének meghatározása fonálinga lengésidejének mérésével – elvégzendő kísérlet 20. Csillagászat A Merkúrra és a Vénuszra vonatkozó táblázati adatok elemzése, összehasonlítása – adatelemzés 

A mérések és kísérletek elértetőek az alábbi helyen: Fizika mérések és kísérletek leírása

FÖLDRAJZ TÉMAKÖRÖK

 

  1. A domborzatábrázolás módszerei
  2. Hazánk földrajzi helyzetének meghatározása
  3. A Föld helye a Naprendszerben
  4. A bolygómozgás törvényszerűségei
  5. A Föld gömbhéjas szerkezete, fizikai jellemzői
  6. Hegységképződés
  7. Lemeztektonika és vulkánosság
  8. Földtörténeti korbeosztás
  9. Földünk nagyszerkezeti egységei
  10. A kőzetek keletkezése, körforgásuk a természetben
  11. A légkör kialakulása és szerkezete
  12. A levegő felmelegedése
  13. Az általános légkörzés
  14. A Világtenger mozgásjelenségei
  15. A komplex vízgazdálkodás
  16. Az éghajlat övezetesség kialakulása
  17. A valódi mérsékelt övezet
  18. A hideg övezet
  19. A hegyvidéki éghajlat
  20. Földünk népességének jellemzői
  21. A városok kialakulása, az urbanizáció folyamatai
  22. A forró övezet mezőgazdasága
  23. A világ energiagazdálkodásának átalakulása, jellemzői
  24. Szerkezetváltozás az iparban. Hagyományos és modern iparágak
  25. A foglakozási szerkezet átalakulása
  26. Az országok fejlettségének mutatói
  27. A világkereskedelem
  28. Centrum és periféria
  29. Észak-Amerika
  30. Fejlettségbeli különbségek az Európai Unióban
  31. Japán
  32. Egyedi szerepkörű országok, országcsoportok
  33. Magyarország gazdasági szerkezetének és területi elhelyezkedésének átalakulása a rendszerváltás után
  34. Hazánk demográfiai jellemzői
  35. Hazánk ásványkincsei, kialakulásuk jellemzői, felhasználásuk
  36. Hazánk élelmiszergazdasága
  37. Hazánk idegenforgalma
  38. Budapest szerepe hazánk gazdaságában
  39. Globális problémák

Informatika

Témakörök 2019

  1. Kommunikáció (1.1) 
  2. A szoftverek csoportosítása, jogi védelme(1.2) 
  3. Az informatika fejlődéstörténete (1.2)
  4. Különböző típusú jelek digitalizálásának módszerei (2.1)
  5. A személyi számítógépek felépítése (2.2)
  6. Nyomtatók és fénymásolók (2.2)
  7. Kiviteli perifériák jellemzése (2.2) 
  8. Hálózatok fajtái, topológiájuk, az internet fizikai felépítése (2.2)
  9. Az operációs rendszer fogalma, feladata, fajtái (3.1)
  10. Könyvtárszerkezet, alapvető fájl- és mappakezelési műveletek (3.1) 
  11. A Windows operációs rendszer jellemzése (3.1)
  12. Adatok tömörített tárolása (3.1)
  13. Vírusok és egyéb szoftveres károkozók (3.1)
  14. Kommunikáció az interneten: webes fórum, webes chat, Messenger (1.2)(7.1)
  15. Elektronikus levelezés (7.1)
  16. Az internet felépítése, működése, szolgáltatásai (7.1)
  17. Adatkeresés az interneten (7.1)
  18. Kommunikáció az interneten: portálok, közösségi portálok (7.1)
  19. A könyvtár (9.1)
  20. Dokumentumtípusok (9.2)

 

Szoftverlista

az informatika gyakorlati vizsgához

 

 

Windows 10* Operációs rendszer

MS Office 2016 Professional Plus Irodai szoftvercsomag

MS Access 2016 Adatbázis-kezelő program

Az operációs rendszer vagy az irodai szoftvercsomag részét képező alkalmazások

GIMP 2.10.4 Grafikai alkalmazás

IrfanView 4.51 Grafikai alkalmazás

Inkscape 0.92 Vektorgrafikus szerkesztőprogram

Office SharePoint Designer 2007 Weblapkészítéshez használható program

MAGYAR NYELV ÉS IRODALOM

12. A

IRODALOM

                                                                                    

I.TÉMAKÖR: MŰVEK A MAGYAR IRODALOMBÓL. KÖTELEZŐ SZERZŐK

  1. tétel: Petőfi Sándor tájköltészete
  2. tétel - Arany János balladái
  3. tétel: Ady Endre Új versek című kötete
  4. tétel: Babits Mihály: Jónás könyve
  5. tétel: A gyermekmotívum Kosztolányi Dezső műveiben
  6. tétel: József Attila szerelmi költészete

II.TÉMAKÖR: MŰVEK A MAGYAR IRODALOMBÓL. VÁLASZTHATÓ SZERZŐK

  1. tétel: Stílusirányzatok és műfajok sokszínűsége Csokonai Vitéz Mihály költészetében
  2. tétel: Mikszáth Kálmán novellái
  3. tétel: Impresszionista hatások Juhász Gyula és Tóth Árpád költészetében

10.) tétel: Móricz Zsigmond novellái

11. ) tétel: Az ecloga műfajának továbbélése Radnóti Miklós költészetében

12.) tétel: Kertész Imre: Sorstalanság

III. TÉMAKÖR: MŰVEK A MAGYAR IRODALOMBÓL. KORTÁRS SZERZŐK

13. ) Intertextualitás a posztmodern lírában

 IV: TÉMAKÖR: MŰVEK A VILÁGIRODALOMBÓL

14.) tétel: A homéroszi eposzok

15.) tétel: A kisember ábrázolása az orosz irodalomban

16.) tétel: Franz Kafka: Az átváltozás

V. TÉMAKÖR: SZÍNHÁZ ÉS DRÁMA

17. )tétel - Shakespeare: Rómeó és Júlia

18.) tétel – Madách Imre: Az ember tragédiája

VI. TÉMAKÖR: AZ IRODALOM HATÁRTERÜLETEI

19. )tétel - Móricz Zsigmond: Rokonok  című regényének filmadaptációja

VII. TÉMAKÖR: REGIONÁLIS KULTÚRA INTERKULTURÁLIS JELENSÉGEK ÉS HATÁRON TÚLI IRODALOM

20.) tétel: Berzsenyi Dániel és a Kemenesalja

MAGYAR NYELV

 

I.TÉMAKÖR: KOMMUNIKÁCIÓ

1. ) tétel: A közlésfolyamat tényezői és funkciói

2. ) tétel: A kommunikáció nyelvi és nem nyelvi kifejezőeszközei

3. )tétel : Szóbeliség, írásbeliség, az írott beszélt nyelv

II. TÉMAKÖR: NYELVTÖRTÉNET

4. ) tétel: Nyelvtörténetünk fő korszakai

5.) tétel: A nyelvtörténet forrásai: kézírásos és nyomtatott nyelvemlékek

6.) tétel: A nyelvújítás jelentősége, történelmi, művelődéstörténeti háttere, hatása

III. TÉMAKÖR: EMBER ÉS NYELVHASZNÁLAT

7.) tétel: A nyelvi jel és jelrendszer

8.) tétel: Nyelv és gondolkodás, nyelv és megismerés

9.) tétel: Leggyakoribb egynyelvű szótáraink használata

IV.TÉMAKÖR: A NYELVI SZINTEK

10.) tétel: A magán- és mássalhangzók rendszere, a hangok találkozása és helyesírásuk

11.) tétel: A morfémák, a szóelemek

12.) tétel: A magyar helyesírás története, alapelvei

13.) tétel: A magyar nyelv szófaji rendszere

V. TÉMAKÖR: A SZÖVEG

14.) tétel: A továbbtanuláshoz, illetve a munka világában szükséges szövegtípusok

15. ) tétel: A szöveg felépítése, egységei, jellemzői

VI.TÉMAKÖR: RETORIKA

16.) tétel: A retorika jelentősége és alkalmazásának társadalmi színterei

17.) tétel: A vita értelmezése, a kulturált vitatkozás kritériumai

VII. TÉMAKÖR: STILISZTIKA

18.) tétel: Állandósult szókapcsolatok

19.) Az alakzatok

 

VII. TÉMAKÖR: STILISZTIKA

20.) tétel: A nyelvi jelek csoportjai a hangalak és jelentés viszonya alapján

 

12. H

IRODALOM

                                                                                    

I.TÉMAKÖR: MŰVEK A MAGYAR IRODALOMBÓL. KÖTELEZŐ SZERZŐK

  1. tétel: Petőfi Sándor tájköltészete
  2. tétel - Arany János balladái
  3. tétel: Ady Endre Új versek című kötete
  4. tétel: Babits Mihály: Jónás könyve
  5. tétel: Kosztolányi Dezső Édes Anna című regénye
  6. tétel: József Attila szerelmi költészete

II.TÉMAKÖR: MŰVEK A MAGYAR IRODALOMBÓL. VÁLASZTHATÓ SZERZŐK

  1. tétel: Stílusirányzatok és műfajok sokszínűsége Csokonai Vitéz Mihály költészetében
  2. tétel: Mikszáth Kálmán novellái
  3. tétel: Impresszionista hatások Juhász Gyula és Tóth Árpád költészetében

10.) tétel: Móricz Zsigmond novellái

11. ) tétel: Az ecloga műfajának továbbélése Radnóti Miklós költészetében

12.) tétel: Kertész Imre: Sorstalanság

III. TÉMAKÖR: MŰVEK A MAGYAR IRODALOMBÓL. KORTÁRS SZERZŐK

13. ) Intertextualitás a posztmodern lírában

 IV: TÉMAKÖR: MŰVEK A VILÁGIRODALOMBÓL

14.) tétel: A homéroszi eposzok

15.) tétel: A kisember ábrázolása az orosz irodalomban

16.) tétel: Franz Kafka: Az átváltozás

V. TÉMAKÖR: SZÍNHÁZ ÉS DRÁMA

17. )tétel - Shakespeare: Rómeó és Júlia

18.) tétel – Madách Imre: Az ember tragédiája

VI. TÉMAKÖR: AZ IRODALOM HATÁRTERÜLETEI

19. )tétel - Móricz Zsigmond: Rokonok  című regényének filmadaptációja

VII. TÉMAKÖR: REGIONÁLIS KULTÚRA INTERKULTURÁLIS JELENSÉGEK ÉS HATÁRON TÚLI IRODALOM

20.) tétel: Berzsenyi Dániel és a Kemenesalja

MAGYAR NYELV

I.TÉMAKÖR: KOMMUNIKÁCIÓ

1. ) tétel: A közlésfolyamat tényezői és funkciói

2. ) tétel: A kommunikáció nyelvi és nem nyelvi kifejezőeszközei

3. )tétel : Szóbeliség, írásbeliség, az írott beszélt nyelv

II. TÉMAKÖR: NYELVTÖRTÉNET

4. ) tétel: Nyelvtörténetünk fő korszakai

5.) tétel: A nyelvtörténet forrásai: kézírásos és nyomtatott nyelvemlékek

6.) tétel: A nyelvújítás jelentősége, történelmi, művelődéstörténeti háttere, hatása

III. TÉMAKÖR: EMBER ÉS NYELVHASZNÁLAT

7.) tétel: A nyelvi jel és jelrendszer

8.) tétel: Nyelv és gondolkodás, nyelv és megismerés

9.) tétel: Leggyakoribb egynyelvű szótáraink használata

IV.TÉMAKÖR: A NYELVI SZINTEK

10.) tétel: A magán- és mássalhangzók rendszere, a hangok találkozása és helyesírásuk

11.) tétel: A morfémák, a szóelemek

12.) tétel: A magyar helyesírás története, alapelvei

13.) tétel: A magyar nyelv szófaji rendszere

V. TÉMAKÖR: A SZÖVEG

14.) tétel: A továbbtanuláshoz, illetve a munka világában szükséges szövegtípusok

15. ) tétel: A szöveg felépítése, egységei, jellemzői

VI.TÉMAKÖR: RETORIKA

16.) tétel: A retorika jelentősége és alkalmazásának társadalmi színterei

17.) tétel: A vita értelmezése, a kulturált vitatkozás kritériumai

VII. TÉMAKÖR: STILISZTIKA

18.) tétel: Állandósult szókapcsolatok

19.) Az alakzatok

 

VII. TÉMAKÖR: STILISZTIKA

20.) tétel: A nyelvi jelek csoportjai a hangalak és jelentés viszonya alapján

Német nyelv 2019

Themen

Tételek

Themenkreis

Témakör

 

 

Anmeldung zum Tanzkurs

Freizeit, Kultur, Spaß - Szabadidő, művelődés, szórakozás

Autokauf

Wirtschaft - Gazdaság

Babysitter/In

Die Berufswelt – A munka világa

Berufswahl

Die Berufswelt – A munka világa

Couch suchen

Mensch und Gesellschaft – Ember és társadalom

Essgewohnheiten in der Familie

Lebensweise- Életmód

Freizeit

Freizeit, Kultur, Spaß - Szabadidő, művelődés, szórakozás

Fremdsprachenkenntnisse

Die Schule – Az iskola

Freundeskreis

Mensch und Gesellschaft – Ember és társadalom

Geburtstag

Mensch und Gesellschaft – Ember és társadalom

Gesellschatsreise oder Privatreise

Reise, Tourismus - Utazás, turizmus

Gesunde Lebensweise

Lebensweise- Életmód

In der Bank

Wirtschaft - Gazdaság

Kanutour

Freizeit, Kultur, Spaß - Szabadidő, művelődés, szórakozás

Lesen, Radio hören, Fernsehen, Video

Freizeit, Kultur, Spaß - Szabadidő, művelődés, szórakozás

Mode

Mensch und Gesellschaft – Ember és társadalom

Schulleben außer dem Unterricht

Die Schule – Az iskola

Schultasche kaufen

Wirtschaft - Gazdaság

Schwierigkeiten beim Deutschlernen

Die Schule – Az iskola

Speisen, Leibgerichte

Lebensweise- Életmód

Technik im Alltag

Wissenschaft und Technik – Tudomány és technika

Tiere und Pflanzen um uns

Unsere Umgebung und Umwelt - Környezetünk

Urlaub im Ausland

Reise, Tourismus - Utazás, turizmus

 Urlaub in Ungarn

Reise, Tourismus - Utazás, turizmus

Am Flughafen

Reise, Tourismus - Utazás, turizmus

Auf der Polizei

Mensch und Gesellschaft – Ember és társadalom

Auf der Post

Wirtschaft - Gazdaság

Auto haben, Auto fahren

Reise, Tourismus - Utazás, turizmus

Beim Arzt

Lebensweise - Életmód

Computer, Handy

Wissenschaft und Technik – Tudomány és technika

Dienstleistungen

Wirtschaft - Gazdaság

Einkauf

Wirtschaft - Gazdaság

Essen

Lebensweise - Életmód

Familienalltag, Hausarbeit

Unsere Umgebung und Umwelt - Környezetünk

Familienformen

Persönliches, Familie – Személyes vonatkozások, család

Ferienjob im Ausland

Die Berufswelt – A munka világa

Fernsehen

Freizeit, Kultur, Spaß - Szabadidő, művelődés, szórakozás

Feste, Familienfeste

Mensch und Gesellschaft – Ember és társadalom

Filme

Freizeit, Kultur, Spaß - Szabadidő, művelődés, szórakozás

Im Restaurant

Lebensweise - Életmód

 Im Warenhaus

Mensch und Gesellschaft – Ember és társadalom

In der Schule

Die Schule – Az iskola

 Innere und äußere Eigenschaften

Persönliches, Familie – Személyes vonatkozások, család

Klassenlehrerin anrufen

Die Schule – Az iskola

Krankheiten

Lebensweise - Életmód

Leben in der Stadt auf dem Lande

Unsere Umgebung und Umwelt - Környezetünk

Meine Familie

Persönliches, Familie – Személyes vonatkozások, család

Reise

Reise, Tourismus - Utazás, turizmus

Sport

Freizeit, Kultur, Spaß - Szabadidő, művelődés, szórakozás

Sprachkurs

Die Schule – Az iskola

Tagesablauf

Lebensweise - Életmód

Theater

Freizeit, Kultur, Spaß - Szabadidő, művelődés, szórakozás

Umweltschutz

Unsere Umgebung und Umwelt - Környezetünk

Unsere Schule

Die Schule - Az iskola

Verkehrsmittel

Reise, Tourismus - Utazás, turizmus

Werbung

Wirtschaft - Gazdaság

Wetter, Jahreszeiten

Unsere Umgebung und Umwelt - Környezetünk

Wohnung

Lebensweise - Életmód

Wohnungssuche

Unsere Umgebung und Umwelt - Környezetünk

Zukunftspläne

Persönliches, Familie – Személyes vonatkozások, család

 

 

TESTNEVELÉS

Érettségi témakörök

2019

 

 1.  Magyar sportsikerek, olimpiatörténet.

 2.  Harmonikus testi fejlődés.

 3.  Az egészséges életmód.

 4.  Testi képességek, pulzus fogalma, értékeinek meghatározása.

 5.  Gimnasztika, képességfejlesztés. A bemelegítés szerepe.

 6.  Atlétikai ugrások, futások, dobások.

 7.  Torna, női, férfi tornaszerek.

 8.  Ritmikus gimnasztika, harmonikus mozgás, zene- mozgás kapcsolata.

 9.  Küzdősportok , önvédelem. Páros, csapat küzdőjátékok.

10. Úszás. Higiéniai ismeretek. Az úszás az ember életében.

11. Testnevelési és sportjátékok: kézilabda, röplabda, kosárlabda, labdarúgás.

12. Természetben űzhető sportok. Táborozások.

 

TÖRTÉNELEM

2019

Érettségi témakörök

 

  1. Az athéni demokrácia működése a Kr.e. 5. században.
  2. A középkori város és a céhes ipar.
  3. Géza fejedelemsége és I. (Szent) István államszervező tevékenysége.
  4. A tatárjárás és az ország újjáépítése IV. Béla idején.
  5. A középkori magyar állam megerősödése I. Károly idején.
  6. A földrajzi felfedezések és a kapitalista gazdaság jellemzői.
  7. Demográfiai és etnikai változások a 18. században
  8. Az  ipari forradalmak legjelentősebb területei (könnyűipar, nehézipar, közlekedés), né-hány találmánya és a gyáripar kezdetei.
  9. A reformkor fő kérdései, Széchenyi reformprogramja.
  10. A pesti forradalom eseményei, az áprilisi törvények.
  11. Gazdasági változások a dualizmus korában.
  12. Az első világháború (hadviselők, frontok, a háború jellege). 
  13. A náci Németország legfőbb jellemzői.
  14. A kommunista ideológia és a sztálini diktatúra a Szovjetunióban.
  15. Magyarország háborúba lépése és részvétele a Szovjetunió elleni harcokban.
  16. A holokauszt Magyarországon
  17. Az Európai Unió alapelvei, intézményei és működése.
  18. Az egypárti diktatúra működése, a gazdasági élet és a mindennapok jellegzetességei a Rákosi-korban.
  19. Az 1956-os forradalom és szabadságharc kitörésének okai és főbb eseményei; a megtorlás.
  20. A rendszer jellemzői a Kádár-korszakban, életmód és mindennapok.

 

 

© 2010-2023 - Celldömölki Berzsenyi Dániel Gimnázium - 2.0 - 2016-08-27_r1 - DB 2023