Nyilvános anyagok a 2019. tavaszi vizsgaidőszak középszintű vizsgáira
Szerző: CBG - Dátum: 2019-03-04
Érettségi tételek, témakörök
Angol nyelvi érettségi tételek
GCSE – English as a second language: Oral exam topics
2019
Economy – shopping habits
supermarket vs. small shop
making a complaint about a faulty product
Leisure, culture, entertainment – dispute with a neighbour about a party
extracurricular activities
inviting a friend to the cinema
listening to music
reading habits
reading newspapers and magazines
sports
television vs. radio
theatre vs. cinema
Lifestyle – advice to a sick friend
describing an illness – a common cold – to a friend
eating habits
healthy vs. unhealthy food
healthy vs. unhealthy lifestyle
planning a weekend trip
reserving a table at a restaurant
traditional vs. fast food restaurant
weekends vs. weekdays
Man and society – family traditions
fashion
friends at / outside of school
organising a party for friends
organising a day for a foreign friend in Hungary
Our environment – asking for a pet
city vs. village
describing my hometown to a foreign friend
entertaining facilities in my town
favourite season
flat vs. family house
housing in Hungary
keeping a pet
pets vs. zoo animals
protecting our immediate environment
the four seasons
Personal characteristics, family – an average Hungarian family
housework
immediate and extended family
School – the Hungarian education system
learning a new language
my school
Science and technology – mobile phones
mobile phone vs. computer
Travelling, tourism – airplane vs. train
booking a hotel room
enquiry for a lost bag
flight booking
giving advice to a tourist
holidays
holiday destinations – relaxing or sightseeing
making a complaint about a hotel room
obtaining a driving licence
travelling by car
The world of work – future plans
looking for a job
Biológia
Középszintű érettségi témakörök
2019
A tétel
Adszorpció jelenségének vizsgálata
Állatismeret
Az emberi bőr
Csontszövet vizsgálata
Hagymalevél nyúzat készítése és vizsgálata
Keményítőszemcsék mikroszkópos vizsgálata
Kétszikű levél-keresztmetszet mikroszkópos vizsgálata
Növényismeret
Nyitvatermő határozása és jellemzése
Ökológiai piramis
Penészgomba vizsgálata
Ozmózis vizsgálata vöröshagyma allevélen
Szén-dioxid kimutatása meszes vízzel
Vérkenetek vizsgálata
Zárvatermők csoportosítása
B tétel
A bomlástermékek eltávolítása a szervezetből
A globális felmelegedés és következményei
A keringési rendszert érő káros hatások
A légkör szennyeződése, ökológiai következményei
A mozgási szervrendszer egészsége
A napsugárzás káros hatásai
A szem egészségtana
A tápcsatorna kapuja – a szájüreg egészségtana
A vírusok egészségügyi jelentősége
Az ember szaporodása és egészségtana
Az emésztőszervrendszer betegségei
Az ideális étrend összeállításának szabályai
Cukorbetegség
Daganatos betegségek
Hormonális szabályozás
Immunitás
Nátha
Örökléstani alapismeretek
Szén körforgása a természetben
Szmog
ÉRETTSÉGI TÉMAKÖRÖK ÉNEK-ZENE TANTÁRGYBÓL
2019.
REPRODUKÁLÁS
I. ÉNEKLÉS
A helyes hangzóformálás, pontos szövegejtés és ritmus, intonációs biztonság, stílusnak megfelelő, kifejező előadás.
1. NÉPZENE
20 népdal előadása. Ezen belül 16 magyar népdal (eltérő stílusú és más-más tájegységről gyűjtött), két különböző nemzetiségi és két más nép népdala található. A magyar népdalokat több Versszak esetén legalább kettő versszakkal kell előadni. A nemzetiségi népdal, ill. a más népek dala eredeti nyelven is előadható.
2. MŰZENE
Az énekelt anyaghoz kötődő általános zenetörténeti ismeretek, a társművészetekkel való kapcsolatok (irodalom, képzőművészet, építészet, tánc, színház) kifejtése.
2.1. KÖZÉPKOR
Egy szillabikus gregorián dallam éneklése latin szöveggel, emlékezetből. Egy trubadúr dallam előadása szöveggel emlékezetből.
2.2. RENESZÁNSZ
Egy históriás ének szöveges megszólaltatása emlékezetből. Ungaresca dallam éneklése szolmizálva, emlékezetből. Egy népének szöveges megszólaltatása emlékezetből. Reneszánsz kórusművek dallamának éneklése kísérettel.
2.3. BAROKK
Egy korál dallam éneklése magyar szöveggel emlékezetből. Egy könnyebb ária vagy dal szöveges éneklése kottából, tanári hangszerkísérettel. Egy népének szöveges megszólaltatása emlékezetből. Barokk hangszeres mű témájának megszólaltatása hangszeren vagy énekelve. Virágének előadása szöveggel, emlékezetből.
BÉCSI KLASSZIKA
Klasszikus dalok szöveges éneklése tanári hangszerkísérettel. Egy magyar szöveges verbunkos dallam éneklése emlékezetből. J. Haydn, W. A. Mozart vagy L. van Beethoven egy hangszeres zeneműve jellegzetes periódus terjedelmű témájának hangszeres bemutatása vagy éneklése szolmizálva.
ROMANTIKA
Három, különböző szerzőtől származó romantikus dal éneklése emlékezetből, kísérettel. Műzenei részlet hangszeres bemutatása vagy éneklése emlékezetből, szolmizálva.
2.6. SZÁZADFORDULÓ
M. Ravel egy művének, vagy műrészletének éneklése szolmizálva kottából vagy ritmusának bemutatása.
2.7. XX. SZÁZADI ÉS KORTÁRS ZENE
Egy-egy téma éneklése szolmizálva kottából Bartók Béla és Kodály Zoltán műveiből. A tanult zeneművekből válogatva zenei szemelvények éneklése kottából (szabadon választva: szöveggel vagy szolmizálva 3#-3b-ig).
II. MŰELEMZÉS
1. NÉPZENE
Az énekelt régi és új stílusú magyar népdalok elemzése a következő szempontok alapján: dallamvonal, sorszerkezet, hangkészlet, hangsor megállapítása, besorolás az alapvető stílusrétegekbe.
BEFOGADÁS
I. ZENETÖRTÉNET
A tanult anyagban leggyakrabban előforduló zenei műszavak, fogalmak, előadási jelek, hangszerek ismerete.
1. NÉPZENE
A magyar népdalok stílusrétegei: a régi és az új stílus jellemzőinek ismerete (dallamvonal, szerkezet, forma, hangnem). A tanult népdalokhoz kapcsolódó népszokások ismerete. A furulya, a duda, a tekerőlant, a citera, a cimbalom megnevezése hangzás alapján.
2. MŰZENE
A zenetörténeti korszakok általános jellemzése, a társművészeti kapcsolódások bemutatása.
2.1. KÖZÉPKOR
A gregorián zene általános jellemzése.
2.2. RENESZÁNSZ
A vokális műfajok felsorolása, a műfaji jellemzők meghatározása (mise, motetta, madrigál, históriás ének). A magyarországi reneszánsz zene általános bemutatása. A reneszánsz korszak jellemző hangszereinek felsorolása.
2.3. BAROKK
A korál, a passió, az oratórium, a kantáta, a barokk opera meghatározása. Barokk hangszeres formák (rondó, variáció), műfajok (concerto, concerto grosso, szvit, prelúdium, fúga) értelmezése. A barokk zenekar összetételének és jellemző hangszereinek felsorolása.
2.4. BÉCSI KLASSZIKA
A klasszikus periódus, a két-, illetve háromtagú formák, szonátaforma meghatározása. Jellemző műfajok (szonáta, szimfónia, vonósnégyes, klasszikus versenymű, klasszikus opera) általános bemutatása. A klasszikus szimfonikus zenekar összetételének meghatározása. A magyar verbunkos zene jellemzése, kiemelkedő mestereinek megnevezése.
2.5. ROMANTIKA
A romantikus dal, jellegzetes vonásainak ismerete. Hangszeres karakterdarab. A programzene jellemzése. A szimfonikus költemény műfaji meghatározása. Liszt Ferenc életútjának vázlatos ismertetése, főbb műveinek felsorolása. A nemzeti romantika jellemzése. Erkel Ferenc életútjának vázlatos ismertetése, főbb műveinek felsorolása.
2.6. SZÁZADFORDULÓ
A zenei impresszionizmus bemutatása (melodika, ritmika, hangkészlet, hangszerelés).
2.7. XX. SZÁZADI ÉS KORTÁRS ZENE
Bartók Béla és Kodály Zoltán életművének bemutatása (életút, főbb művek). A XX. század főbb zenei irányzatainak megnevezése. Kortárs magyar szerzők és főbb műveik felsorolása. Az amerikai zene fejlődésének, a dzsessz és hatásának leíró jellegű bemutatása.
ZENEELMÉLET
Felismerő kottaolvasás: középnehéz, periódus terjedelmű, modulálás nélküli dallam éneklése szolmizálva vagy hangnévvel (2#-2b-ig).
Fizika érettségi
Témakörök
I. Mechanika (6) 1. Egyenes vonalú mozgások A Mikola-csőben lévő buborék mozgása – elvégzendő kísérlet 2. Periodikus mozgások Rugóra rögzített, rezgőmozgást végző test periódusidejének tömegfüggése – elvégzendő kísérlet 3. Newton törvényei Rugalmas ütközés tanulmányozása rugós ütközőkkel ellátott kiskocsik segítségével – elvégzendő kísérlet 4. Folyadékok mechanikai tulajdonságai. Cartesius-búvár Úszás, lebegés, elmerülés bemutatása Cartesius-búvár segítségével – elvégzendő kísérlet 5. Pontszerű és merev test egyensúlya, egyszerű gépek Erőmérővel kiegyensúlyozott karos mérleg segítségével forgatónyomaték-meghatározás – elvégzendő kísérlet 6. Megmararadási tételek a mechanikában. Archimédeszi-hengerpár Arkhimédész törvényének igazolása arkhimédészi hengerpárral – elvégzendő kísérlet
II. Hőtan (3) 7. Hőtágulás Különböző halmazállapotú anyagok hőtágulásának vizsgálata – elvégzendő kísérlet 8. Gázok állapotváltozásai A Boyle–Mariotte-törvény szemléltetése – elvégzendő kísérlet 9. Halmazállapot-változások Nyomáscsökkenés lombikban vízgőz lecsapatásával – elvégzendő kísérlet
III. Elektromágnesség (4) 10. Testek elektromos állapota Sztatikus elektromos töltés és a töltésmegosztás elvének tanulmányozása különböző anyagok segítségével – elvégzendő kísérlet 11. Soros és párhuzamos kapcsolás Soros és párhuzamos kapcsolás tanulmányozása áramforrás és két zseblámpaizzó segítségével – elvégzendő kísérlet 12. Mágneses mező, az áram mágneses hatása Egyenes vezető mágneses terének vizsgálata – elvégzendő kísérlet 13. Elektromágneses indukció. A váltakozó áram, transzformátorok Rézcsőbe ejtett neodímium mágnes mozgásának vizsgálata– elvégzendő kísérlet
IV. Optika (2) 14. Geometriai optika, fényvisszaverődés, tükrök képalkotása, fénytörés, lencsék képalkotása Üveglencse fókusztávolságának megmérése – elvégzendő kísérlet 15. A fény mint elektromágneses hullám A víz fehér fényt összetevőire bontó tulajdonságának vizsgálata – elvégzendő kísérlet
V. Atomfizika, magfizika (3) 16. Atommodellek, az atom elektronszerkezete Lángfestés a kiadott anyagokkal – elvégzendő kísérlet 17. Az atommag összetétele, radioaktivitás Bomlási sort bemutató grafikon elemzése – grafikonelemzés 18. Radioaktivitás, sugárzások – sugárvédelem A természetes eredetű sugárforrásokat bemutató kördiagram elemzése – grafikonelemzés
VI. Gravitáció, csillagászat (2) 19. A gravitációs mező – gravitációs kölcsönhatás A gravitációs gyorsulás értékének meghatározása fonálinga lengésidejének mérésével – elvégzendő kísérlet 20. Csillagászat A Merkúrra és a Vénuszra vonatkozó táblázati adatok elemzése, összehasonlítása – adatelemzés
A mérések és kísérletek elértetőek az alábbi helyen: Fizika mérések és kísérletek leírása
FÖLDRAJZ TÉMAKÖRÖK
- A domborzatábrázolás módszerei
- Hazánk földrajzi helyzetének meghatározása
- A Föld helye a Naprendszerben
- A bolygómozgás törvényszerűségei
- A Föld gömbhéjas szerkezete, fizikai jellemzői
- Hegységképződés
- Lemeztektonika és vulkánosság
- Földtörténeti korbeosztás
- Földünk nagyszerkezeti egységei
- A kőzetek keletkezése, körforgásuk a természetben
- A légkör kialakulása és szerkezete
- A levegő felmelegedése
- Az általános légkörzés
- A Világtenger mozgásjelenségei
- A komplex vízgazdálkodás
- Az éghajlat övezetesség kialakulása
- A valódi mérsékelt övezet
- A hideg övezet
- A hegyvidéki éghajlat
- Földünk népességének jellemzői
- A városok kialakulása, az urbanizáció folyamatai
- A forró övezet mezőgazdasága
- A világ energiagazdálkodásának átalakulása, jellemzői
- Szerkezetváltozás az iparban. Hagyományos és modern iparágak
- A foglakozási szerkezet átalakulása
- Az országok fejlettségének mutatói
- A világkereskedelem
- Centrum és periféria
- Észak-Amerika
- Fejlettségbeli különbségek az Európai Unióban
- Japán
- Egyedi szerepkörű országok, országcsoportok
- Magyarország gazdasági szerkezetének és területi elhelyezkedésének átalakulása a rendszerváltás után
- Hazánk demográfiai jellemzői
- Hazánk ásványkincsei, kialakulásuk jellemzői, felhasználásuk
- Hazánk élelmiszergazdasága
- Hazánk idegenforgalma
- Budapest szerepe hazánk gazdaságában
- Globális problémák
Informatika
Témakörök 2019
- Kommunikáció (1.1)
- A szoftverek csoportosítása, jogi védelme(1.2)
- Az informatika fejlődéstörténete (1.2)
- Különböző típusú jelek digitalizálásának módszerei (2.1)
- A személyi számítógépek felépítése (2.2)
- Nyomtatók és fénymásolók (2.2)
- Kiviteli perifériák jellemzése (2.2)
- Hálózatok fajtái, topológiájuk, az internet fizikai felépítése (2.2)
- Az operációs rendszer fogalma, feladata, fajtái (3.1)
- Könyvtárszerkezet, alapvető fájl- és mappakezelési műveletek (3.1)
- A Windows operációs rendszer jellemzése (3.1)
- Adatok tömörített tárolása (3.1)
- Vírusok és egyéb szoftveres károkozók (3.1)
- Kommunikáció az interneten: webes fórum, webes chat, Messenger (1.2)(7.1)
- Elektronikus levelezés (7.1)
- Az internet felépítése, működése, szolgáltatásai (7.1)
- Adatkeresés az interneten (7.1)
- Kommunikáció az interneten: portálok, közösségi portálok (7.1)
- A könyvtár (9.1)
- Dokumentumtípusok (9.2)
Szoftverlista
az informatika gyakorlati vizsgához
Windows 10* Operációs rendszer
MS Office 2016 Professional Plus Irodai szoftvercsomag
MS Access 2016 Adatbázis-kezelő program
Az operációs rendszer vagy az irodai szoftvercsomag részét képező alkalmazások
GIMP 2.10.4 Grafikai alkalmazás
IrfanView 4.51 Grafikai alkalmazás
Inkscape 0.92 Vektorgrafikus szerkesztőprogram
Office SharePoint Designer 2007 Weblapkészítéshez használható program
MAGYAR NYELV ÉS IRODALOM
12. A
IRODALOM
I.TÉMAKÖR: MŰVEK A MAGYAR IRODALOMBÓL. KÖTELEZŐ SZERZŐK
- tétel: Petőfi Sándor tájköltészete
- tétel - Arany János balladái
- tétel: Ady Endre Új versek című kötete
- tétel: Babits Mihály: Jónás könyve
- tétel: A gyermekmotívum Kosztolányi Dezső műveiben
- tétel: József Attila szerelmi költészete
II.TÉMAKÖR: MŰVEK A MAGYAR IRODALOMBÓL. VÁLASZTHATÓ SZERZŐK
- tétel: Stílusirányzatok és műfajok sokszínűsége Csokonai Vitéz Mihály költészetében
- tétel: Mikszáth Kálmán novellái
- tétel: Impresszionista hatások Juhász Gyula és Tóth Árpád költészetében
10.) tétel: Móricz Zsigmond novellái
11. ) tétel: Az ecloga műfajának továbbélése Radnóti Miklós költészetében
12.) tétel: Kertész Imre: Sorstalanság
III. TÉMAKÖR: MŰVEK A MAGYAR IRODALOMBÓL. KORTÁRS SZERZŐK
13. ) Intertextualitás a posztmodern lírában
IV: TÉMAKÖR: MŰVEK A VILÁGIRODALOMBÓL
14.) tétel: A homéroszi eposzok
15.) tétel: A kisember ábrázolása az orosz irodalomban
16.) tétel: Franz Kafka: Az átváltozás
V. TÉMAKÖR: SZÍNHÁZ ÉS DRÁMA
17. )tétel - Shakespeare: Rómeó és Júlia
18.) tétel – Madách Imre: Az ember tragédiája
VI. TÉMAKÖR: AZ IRODALOM HATÁRTERÜLETEI
19. )tétel - Móricz Zsigmond: Rokonok című regényének filmadaptációja
VII. TÉMAKÖR: REGIONÁLIS KULTÚRA INTERKULTURÁLIS JELENSÉGEK ÉS HATÁRON TÚLI IRODALOM
20.) tétel: Berzsenyi Dániel és a Kemenesalja
MAGYAR NYELV
I.TÉMAKÖR: KOMMUNIKÁCIÓ
1. ) tétel: A közlésfolyamat tényezői és funkciói
2. ) tétel: A kommunikáció nyelvi és nem nyelvi kifejezőeszközei
3. )tétel : Szóbeliség, írásbeliség, az írott beszélt nyelv
4. ) tétel: Nyelvtörténetünk fő korszakai
5.) tétel: A nyelvtörténet forrásai: kézírásos és nyomtatott nyelvemlékek
6.) tétel: A nyelvújítás jelentősége, történelmi, művelődéstörténeti háttere, hatása
III. TÉMAKÖR: EMBER ÉS NYELVHASZNÁLAT
7.) tétel: A nyelvi jel és jelrendszer
8.) tétel: Nyelv és gondolkodás, nyelv és megismerés
9.) tétel: Leggyakoribb egynyelvű szótáraink használata
IV.TÉMAKÖR: A NYELVI SZINTEK
10.) tétel: A magán- és mássalhangzók rendszere, a hangok találkozása és helyesírásuk
11.) tétel: A morfémák, a szóelemek
12.) tétel: A magyar helyesírás története, alapelvei
13.) tétel: A magyar nyelv szófaji rendszere
V. TÉMAKÖR: A SZÖVEG
14.) tétel: A továbbtanuláshoz, illetve a munka világában szükséges szövegtípusok
15. ) tétel: A szöveg felépítése, egységei, jellemzői
VI.TÉMAKÖR: RETORIKA
16.) tétel: A retorika jelentősége és alkalmazásának társadalmi színterei
17.) tétel: A vita értelmezése, a kulturált vitatkozás kritériumai
VII. TÉMAKÖR: STILISZTIKA
18.) tétel: Állandósult szókapcsolatok
19.) Az alakzatok
VII. TÉMAKÖR: STILISZTIKA
20.) tétel: A nyelvi jelek csoportjai a hangalak és jelentés viszonya alapján
12. H
IRODALOM
I.TÉMAKÖR: MŰVEK A MAGYAR IRODALOMBÓL. KÖTELEZŐ SZERZŐK
- tétel: Petőfi Sándor tájköltészete
- tétel - Arany János balladái
- tétel: Ady Endre Új versek című kötete
- tétel: Babits Mihály: Jónás könyve
- tétel: Kosztolányi Dezső Édes Anna című regénye
- tétel: József Attila szerelmi költészete
II.TÉMAKÖR: MŰVEK A MAGYAR IRODALOMBÓL. VÁLASZTHATÓ SZERZŐK
- tétel: Stílusirányzatok és műfajok sokszínűsége Csokonai Vitéz Mihály költészetében
- tétel: Mikszáth Kálmán novellái
- tétel: Impresszionista hatások Juhász Gyula és Tóth Árpád költészetében
10.) tétel: Móricz Zsigmond novellái
11. ) tétel: Az ecloga műfajának továbbélése Radnóti Miklós költészetében
12.) tétel: Kertész Imre: Sorstalanság
III. TÉMAKÖR: MŰVEK A MAGYAR IRODALOMBÓL. KORTÁRS SZERZŐK
13. ) Intertextualitás a posztmodern lírában
IV: TÉMAKÖR: MŰVEK A VILÁGIRODALOMBÓL
14.) tétel: A homéroszi eposzok
15.) tétel: A kisember ábrázolása az orosz irodalomban
16.) tétel: Franz Kafka: Az átváltozás
V. TÉMAKÖR: SZÍNHÁZ ÉS DRÁMA
17. )tétel - Shakespeare: Rómeó és Júlia
18.) tétel – Madách Imre: Az ember tragédiája
VI. TÉMAKÖR: AZ IRODALOM HATÁRTERÜLETEI
19. )tétel - Móricz Zsigmond: Rokonok című regényének filmadaptációja
VII. TÉMAKÖR: REGIONÁLIS KULTÚRA INTERKULTURÁLIS JELENSÉGEK ÉS HATÁRON TÚLI IRODALOM
20.) tétel: Berzsenyi Dániel és a Kemenesalja
MAGYAR NYELV
I.TÉMAKÖR: KOMMUNIKÁCIÓ
1. ) tétel: A közlésfolyamat tényezői és funkciói
2. ) tétel: A kommunikáció nyelvi és nem nyelvi kifejezőeszközei
3. )tétel : Szóbeliség, írásbeliség, az írott beszélt nyelv
II. TÉMAKÖR: NYELVTÖRTÉNET
4. ) tétel: Nyelvtörténetünk fő korszakai
5.) tétel: A nyelvtörténet forrásai: kézírásos és nyomtatott nyelvemlékek
6.) tétel: A nyelvújítás jelentősége, történelmi, művelődéstörténeti háttere, hatása
III. TÉMAKÖR: EMBER ÉS NYELVHASZNÁLAT
7.) tétel: A nyelvi jel és jelrendszer
8.) tétel: Nyelv és gondolkodás, nyelv és megismerés
9.) tétel: Leggyakoribb egynyelvű szótáraink használata
IV.TÉMAKÖR: A NYELVI SZINTEK
10.) tétel: A magán- és mássalhangzók rendszere, a hangok találkozása és helyesírásuk
11.) tétel: A morfémák, a szóelemek
12.) tétel: A magyar helyesírás története, alapelvei
13.) tétel: A magyar nyelv szófaji rendszere
V. TÉMAKÖR: A SZÖVEG
14.) tétel: A továbbtanuláshoz, illetve a munka világában szükséges szövegtípusok
15. ) tétel: A szöveg felépítése, egységei, jellemzői
VI.TÉMAKÖR: RETORIKA
16.) tétel: A retorika jelentősége és alkalmazásának társadalmi színterei
17.) tétel: A vita értelmezése, a kulturált vitatkozás kritériumai
VII. TÉMAKÖR: STILISZTIKA
18.) tétel: Állandósult szókapcsolatok
19.) Az alakzatok
VII. TÉMAKÖR: STILISZTIKA
20.) tétel: A nyelvi jelek csoportjai a hangalak és jelentés viszonya alapján
Német nyelv 2019
Themen Tételek |
Themenkreis Témakör |
Anmeldung zum Tanzkurs |
Freizeit, Kultur, Spaß - Szabadidő, művelődés, szórakozás |
Autokauf |
Wirtschaft - Gazdaság |
Babysitter/In |
Die Berufswelt – A munka világa |
Berufswahl |
Die Berufswelt – A munka világa |
Couch suchen |
Mensch und Gesellschaft – Ember és társadalom |
Essgewohnheiten in der Familie |
Lebensweise- Életmód |
Freizeit |
Freizeit, Kultur, Spaß - Szabadidő, művelődés, szórakozás |
Fremdsprachenkenntnisse |
Die Schule – Az iskola |
Freundeskreis |
Mensch und Gesellschaft – Ember és társadalom |
Geburtstag |
Mensch und Gesellschaft – Ember és társadalom |
Gesellschatsreise oder Privatreise |
Reise, Tourismus - Utazás, turizmus |
Gesunde Lebensweise |
Lebensweise- Életmód |
In der Bank |
Wirtschaft - Gazdaság |
Kanutour |
Freizeit, Kultur, Spaß - Szabadidő, művelődés, szórakozás |
Lesen, Radio hören, Fernsehen, Video |
Freizeit, Kultur, Spaß - Szabadidő, művelődés, szórakozás |
Mode |
Mensch und Gesellschaft – Ember és társadalom |
Schulleben außer dem Unterricht |
Die Schule – Az iskola |
Schultasche kaufen |
Wirtschaft - Gazdaság |
Schwierigkeiten beim Deutschlernen |
Die Schule – Az iskola |
Speisen, Leibgerichte |
Lebensweise- Életmód |
Technik im Alltag |
Wissenschaft und Technik – Tudomány és technika |
Tiere und Pflanzen um uns |
Unsere Umgebung und Umwelt - Környezetünk |
Urlaub im Ausland |
Reise, Tourismus - Utazás, turizmus |
Urlaub in Ungarn |
Reise, Tourismus - Utazás, turizmus |
Am Flughafen |
Reise, Tourismus - Utazás, turizmus |
Auf der Polizei |
Mensch und Gesellschaft – Ember és társadalom |
Auf der Post |
Wirtschaft - Gazdaság |
Auto haben, Auto fahren |
Reise, Tourismus - Utazás, turizmus |
Beim Arzt |
Lebensweise - Életmód |
Computer, Handy |
Wissenschaft und Technik – Tudomány és technika |
Dienstleistungen |
Wirtschaft - Gazdaság |
Einkauf |
Wirtschaft - Gazdaság |
Essen |
Lebensweise - Életmód |
Familienalltag, Hausarbeit |
Unsere Umgebung und Umwelt - Környezetünk |
Familienformen |
Persönliches, Familie – Személyes vonatkozások, család |
Ferienjob im Ausland |
Die Berufswelt – A munka világa |
Fernsehen |
Freizeit, Kultur, Spaß - Szabadidő, művelődés, szórakozás |
Feste, Familienfeste |
Mensch und Gesellschaft – Ember és társadalom |
Filme |
Freizeit, Kultur, Spaß - Szabadidő, művelődés, szórakozás |
Im Restaurant |
Lebensweise - Életmód |
Im Warenhaus |
Mensch und Gesellschaft – Ember és társadalom |
In der Schule |
Die Schule – Az iskola |
Innere und äußere Eigenschaften |
Persönliches, Familie – Személyes vonatkozások, család |
Klassenlehrerin anrufen |
Die Schule – Az iskola |
Krankheiten |
Lebensweise - Életmód |
Leben in der Stadt auf dem Lande |
Unsere Umgebung und Umwelt - Környezetünk |
Meine Familie |
Persönliches, Familie – Személyes vonatkozások, család |
Reise |
Reise, Tourismus - Utazás, turizmus |
Sport |
Freizeit, Kultur, Spaß - Szabadidő, művelődés, szórakozás |
Sprachkurs |
Die Schule – Az iskola |
Tagesablauf |
Lebensweise - Életmód |
Theater |
Freizeit, Kultur, Spaß - Szabadidő, művelődés, szórakozás |
Umweltschutz |
Unsere Umgebung und Umwelt - Környezetünk |
Unsere Schule |
Die Schule - Az iskola |
Verkehrsmittel |
Reise, Tourismus - Utazás, turizmus |
Werbung |
Wirtschaft - Gazdaság |
Wetter, Jahreszeiten |
Unsere Umgebung und Umwelt - Környezetünk |
Wohnung |
Lebensweise - Életmód |
Wohnungssuche |
Unsere Umgebung und Umwelt - Környezetünk |
Zukunftspläne |
Persönliches, Familie – Személyes vonatkozások, család |
TESTNEVELÉS
Érettségi témakörök
2019
1. Magyar sportsikerek, olimpiatörténet.
2. Harmonikus testi fejlődés.
3. Az egészséges életmód.
4. Testi képességek, pulzus fogalma, értékeinek meghatározása.
5. Gimnasztika, képességfejlesztés. A bemelegítés szerepe.
6. Atlétikai ugrások, futások, dobások.
7. Torna, női, férfi tornaszerek.
8. Ritmikus gimnasztika, harmonikus mozgás, zene- mozgás kapcsolata.
9. Küzdősportok , önvédelem. Páros, csapat küzdőjátékok.
10. Úszás. Higiéniai ismeretek. Az úszás az ember életében.
11. Testnevelési és sportjátékok: kézilabda, röplabda, kosárlabda, labdarúgás.
12. Természetben űzhető sportok. Táborozások.
TÖRTÉNELEM
2019
Érettségi témakörök
- Az athéni demokrácia működése a Kr.e. 5. században.
- A középkori város és a céhes ipar.
- Géza fejedelemsége és I. (Szent) István államszervező tevékenysége.
- A tatárjárás és az ország újjáépítése IV. Béla idején.
- A középkori magyar állam megerősödése I. Károly idején.
- A földrajzi felfedezések és a kapitalista gazdaság jellemzői.
- Demográfiai és etnikai változások a 18. században
- Az ipari forradalmak legjelentősebb területei (könnyűipar, nehézipar, közlekedés), né-hány találmánya és a gyáripar kezdetei.
- A reformkor fő kérdései, Széchenyi reformprogramja.
- A pesti forradalom eseményei, az áprilisi törvények.
- Gazdasági változások a dualizmus korában.
- Az első világháború (hadviselők, frontok, a háború jellege).
- A náci Németország legfőbb jellemzői.
- A kommunista ideológia és a sztálini diktatúra a Szovjetunióban.
- Magyarország háborúba lépése és részvétele a Szovjetunió elleni harcokban.
- A holokauszt Magyarországon
- Az Európai Unió alapelvei, intézményei és működése.
- Az egypárti diktatúra működése, a gazdasági élet és a mindennapok jellegzetességei a Rákosi-korban.
- Az 1956-os forradalom és szabadságharc kitörésének okai és főbb eseményei; a megtorlás.
- A rendszer jellemzői a Kádár-korszakban, életmód és mindennapok.